
WAT IS POSITIONERING?
Je positionering is de manier waarop je bij je klanten binnenkomt als merk. Wat zeggen je klanten over jou, op het moment dat je er zelf niet bij bent? Positionering is een heldere meetlat hoe jij jezelf kunt presenteren en hoe je klanten jouw merk op termijn gaan herkennen. Bij een strakke positionering ga je een rol van betekenis spelen in het leven van jouw huidige of nieuwe klanten.
​
Waarom is dit zo belangrijk?
-
Je wordt relevanter. Je kan als merk meer impact maken met minder contactmomenten.
-
Er is duidelijkheid. Collega's, bureaus en betrokkenen gaan plezieriger samenwerken.
-
Er is consistentie. Een heldere meetlat voor communicatie, marketing & proposities.
-
En dus. Een optelsom van alle inspanningen.
-
Rust. Structuur. Winst. Je bedrijf gaat beter lopen.
​
Resultaat positionering​
Als de positionering scherp genoeg is - dat wil zeggen: de rol die je in het hoofd, hart & leven van jouw bestaande of nieuwe klanten gaat spelen is klip en klaar - betekent het dat je gericht kunt gaan bouwen. Alle inspanningen zullen extra bewijslast zijn voor dat ene verhaal. De optelsom gaat werken voor je herkenbaarheid, je overweging en bij goed en consistent doorvoeren ook in je performance: je sales, omzet en winst.
​
Niet alléén een merkvehikel
Positionering klinkt voor veel niet-marketeers alsof het primair betrekking heeft op brand building. Maar dat is te makkelijk. Je kunt nog zó goed bouwen aan je (spontane) bekendheid met het nieuw-bedachte verhaal, als je klanten vervolgens verderop komen zullen de uitingen moeten blijven kloppen. Jouw gezicht en uitdrukking verandert ook niet op stel en sprong als je ergens een winkel binnenloopt. Het zegt dus niet alleen iets over de 'brand' laag, maar ook over performance en zelfs je propositie. Overal moet de positionering door middel van een goede tone of voice tot leven komen.
​