• Mart Roumen

Merken: Voorkom 'welkom'​ op deurmat en wees geen Lieke van Lexmond.

Bepaal je doelgroep intelligenter dan Meta & Google

Bij &Gagement hebben we de overtuiging dat je naast je doelgroep moet staan. Je stapt als het ware in hun culturele belevingswereld. Dat betekent: nadenken over hun taal, beeldtaal, communicatie- en middelen. Het is zaak om keuzes te maken. Tijd om na te denken over welke rol jij als merk in hun leven wil spelen.


Culturele relevantie betekent dat je los moet komen van te simpele feiten over je doelgroep (man vs vrouw / leeftijd / opleiding / woonplaats). Bedenk dat algoritmes Thierry Baudet en Jesse Klaver aan de hand van dat soort indicatoren in hetzelfde bakje plaatsen. Jij bent slimmer dan dat. Bepaal op cultureel niveau jouw doelgroep.


Hoe moet jouw doelgroep je zien?

Ben je de 'insider', de 'uitdager', de 'geek', de 'nar'. Bedenk wat het beste past bij je kernwaardes. Hoe zet je die slim in om toegevoegde waarde te creëren voor jouw doelgroep? En dus een onvervangbare plek in het leven van je doelgroep. Een plek die geen concurrent kan innemen.


Kleur bekennen voor je doelgroep betekent ook dat je niet-doelgroep zich beter kan herkennen in jouw merk. Hoeveel mensen zijn er die niet van extreme sports houden, maar wel een positief gevoel krijgen bij (de uitstraling van) Red Bull?


Veel merken zijn vrij bang om mensen in hun doelgroep uit te sluiten. Wat overblijft is veilige ietwat algemene communicatie. Het welbekende “Welkom” op de deurmat. Voorkom dat!


Waarom je niet bang moet zijn doelgroepen uit te sluiten

Een aantal jaar geleden was ik in Den Haag bij Live on The Beach. “Welkom”, begon Lieke van Lexmond. “Jullie gaan een echt Haagse strandweekend beleven.” So what? Dacht ik, zoekend naar de bar. Toen Anouk kwam met “Ik hou van jullie Den Haag” sloot ze alle Niet-Hagenezen uit in haar communicatie – terwijl iedereen dat cooler vond. Barry Hay begon zijn set met “Hageneize Stelletje Kähkaleeirs. Wat zijn jullie aad en leluk geworre”. Hij sloot 95% van zijn doelgroep uit: hij sprak plat Haags tegen Hagenezen en schoffeerde ze ook nog. Tóch won hij daarmee de harten van tienduizenden festivalgangers.





Voorkom ‘welkom’ op je deurmat

Wees als merk geen Lieke van Lexmond. Bedenk voor wie je het doet. Ga er vol voor. Het effect zal zijn dat ook de doelgroepen eromheen jou meer gaan waarderen.

&Gagement kan je hierbij helpen.


Getriggerd?


Er zijn nog twee plekken om deel te nemen aan een positioneringstraject in september.

1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven