top of page

MARNIX VRIEND: 'HOE VAL JE OP IN EEN WERELD VAN DUIZENDEN UITINGEN?'

Bijgewerkt op: 14 mrt. 2023




Van merkstrateeg Marnix Vriend.


Heb je als ondernemer het gevoel dat je bedrijf niet kan doorstoten naar het volgende niveau? Dat je groeiagenda nog niet tot volle wasdom komt? Dat alles wat je doet aan communicatie weinig impact heeft en nog te vaak geruisloos voorbijgaat? Het antwoord op die vragen? Positionering!


“Positioneren. Is dat niet iets voor de grote corporates? Wat heb ik daar als ondernemer aan?” Een terechte vraag. Om positionering hangt vaak een zweem van ellenlange strategische sessies en geschuif met woorden op de vierkante millimeter op de marketing en communicatie afdelingen van corporates. Onterecht, want positionering is juist voor MKB’ers relevant. “Ja Marnix, je spreekt voor eigen parochie, natuurlijk roep jij dat”. Dat klopt en dat ga ik je uitleggen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat iedere ondernemer geholpen is met een strakke positionering.


Maar eerst even voorstellen. Mijn naam is Marnix Vriend en ik ben sinds januari aan boord bij &Gagement als merkstrateeg. Ik ben een groot muziekliefhebber. Concerten bezoeken, nieuwe bandjes ontdekken en een beetje aanrommelen met mijn eigen bandje St Polaroid is iets wat mij oneindig veel plezier oplevert. Ik ben altijd op zoek naar iets wat exceptioneel is, beklijft, impact maakt. Bands die zo op elkaar ingespeeld zijn dat ze op het podium met een kort knikje met het hoofd een weergaloos nieuw stuk aan een outro plakken.


'De impact blijft uit, laat staan dat je communicatie wordt herinnerd'


En dat is ook precies wat mij drijft in het communicatievak. Ik ben altijd op zoek naar communicatie die impact maakt en blijvend herinnerd wordt. Ik heb in de afgelopen 15 jaar bij meerdere grote merken aan de communicatie gewerkt. Eén van de dingen die ik daarbij geleerd heb, is dat een strakke positionering essentieel is bij het maken van die impactvolle communicatie. Weten welk verhaal je wil vertellen bij welke doelgroep, daar begint het mee. Dat klinkt natuurlijk basaal, maar is dat niet. Te vaak is de positionering onvoldoende duidelijk of verwaterd waardoor je doelgroep niet meer weet waar je echt voor staat. De impact blijft uit, laat staan dat je communicatie herinnerd wordt.


'Positionering is nooit een doel, het is een middel'


Een strakke positionering is juist voor MKB’ers belangrijk. Hoe val je op in een wereld waarin je dagelijks honderden reclameboodschappen over je uitgestort krijgt? Hoe kom je nu echt binnen in de belevingswereld van je doelgroep? Daarvoor moet je scherpe keuzes maken. Oftewel positioneren. En dan begint het pas. Want positionering is nooit een doel, het is een middel. Een middel waarmee je richting geeft aan alles wat je doet. Je wilt tenslotte voorkomen dat een strategie niet tot leven komt en in de lade belandt.


Klinkt dat nog steeds als strategisch of ingewikkeld? Dat hoeft niet. Laat ons je helpen om die praktisch toepasbare, toekomstgerichte positionering te maken die spot-on is voor je doelgroep. Op die manier zetten we samen een basis neer waar je jaren mee vooruit kan en waarmee je de business uitdagingen met vertrouwen tegemoet gaat.


Ben jij een ondernemer die geholpen is bij een strakke positionering en de activatie daarvan? Plan een afspraak voor een kop koffie om te ontdekken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Ken je iemand voor wie een &Gagement positionering uitkomst biedt?

Goede tips belonen we met een fles champagne of exclusief &Gagement shirt!




Blijf &Gagement volgen en ontvang zo nu en dan een update over wat wij doen voor onze klanten en al het andere nieuws over &Gagement.


Tot later!

Marnix

104 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page