top of page

IN DE MEDIA: 'SNELHEID, HELDERHEID, MAAR BOVENAL DE WIL OM SAMEN TE WERKEN. HET SPAT ERVAN AF'


Het toonaangevende MAKER REPORTER interviewde oprichter Mart Roumen van &Gagement over zijn drijfveren.

Op zijn 17e naar Amsterdam verhuisd, via rollen in de sportwereld en bij VodafoneZiggo werd hij dé activatielead van Nederland. Dit keer gaat The Maker Reporter in gesprek met de tegendraadse en sociaal bevlogen Rotterdamse Zeeuw Mart Roumen, founder van &Gagement en actief community member van Microlab Rotterdam.



‘&Gagement gelooft in een lange termijnrelatie tussen klant en merk. Dat kan alleen door goed te zijn voor je mensen, voor minderheden, voor duurzaamheid en dus: maatschappelijk goed doen. Dat is nog belangrijker dan business KPI’s op korte termijn.’ &Gagement aangaan met Mart Roumen gaat bijna vanzelf. Zijn snelheid, helderheid, maar bovenal de wil om samen te werken; het spat ervan af. Kennis en kunde wordt gedeeld, met openheid en welwillendheid strooit hij gul. Wat een energie!


Goed doen: een must! Na als senior gewerkt te hebben bij diverse corporates, is de top 100-marketeer Mart Roumen het positioneringsbureau &Gagement gestart. Hij wil met een interne meetlat – de positionering - definitief een einde maken aan ‘Hey, maar dit zijn wij helemaal niet. Dit voelt niet als ons merk.’ Dat hoorde hij bij ongeveer iedere uiting, activatie of campagne. Met &Gagement tref je een tegendraads positioneringsbureau dat er vol voor gaat. De heldere propositie van &Gagement belooft een onvervangbare plek in het leven van je klanten en bestaat uit de pijlers ‘goed doen’, ‘culturele relevantie’ en ‘toepasbaar’. Mart geeft uitleg:


'We boeken pas succes met positionering als het gedragen wordt door iedereen binnen en buiten het bedrijf, en dus ook diversiteit en inclusiviteit. Het moet duurzaam; geen hypotheek leggen op een volgende generatie. Daarna volgt relevantie. Alleen door in de belevingswereld van je klant te stappen verdien je een plek in hun leven. We vragen de doelgroep mee te denken zodat de positionering gedragen en geaccepteerd zal worden. Tot slot waken we ervoor dat de positionering als rapport in de lade belandt. Een ijzersterke kick-off waarbij de doelgroep geprikkeld wordt met de nieuwe positionering is een must. Dáár zul je direct de business impact zien. Wij noemen die laatste stap ‘Een stukje &Gagement toevoegen’.


Marketing zit in zijn aderen. In het gesprek slaat de bevlogenheid op me over. Even voel ik me klant van &Gagement: ‘Positionering is één, maar daarna wil je als ondernemer aan de slag: de journey moet om, een nieuwe huisstijl, website of campaignen. Dat kunnen dit begeleiden als ‘stomende bassist’ als ‘supersub’ (zie foto) of door zo nu en dan een ‘merk APK’ uit te voeren.’


‘Ik judge niet, het begint bij luisteren’ Mart gelooft in duurzaamheid en is mede om die reden een echte treinenliefhebber. Hij reist niet alleen met de trein, maar heeft ook een modeltrein rondrijden op zijn dakterras, midden in de stad. Ja echt! Een echte trein. Sinds drie jaar werkt hij elke woensdag als vrijwilliger bij de Kindertelefoon. ‘De balans tussen de gesprekken maakt dat werk zo leuk. We horen er heftige verhalen, maar ook worden pranks met ons uitgehaald. We leerden dat van de grappige telefoontjes die we ontvangen, het derde telefoontje een serieuzere vraag kan omvatten. We judgen daarom niet. Iemand belt misschien wel met een reden. Het begint dus altijd bij goed luisteren. Ook hier is volop &Gagement. Ha!’

Mart over Microlab ‘We hadden eerst een rondleiding in het Groot Handelsgebouw, maar daar heerste een bibliotheekcultuur. Het voelde beklemmend; barstende koppijn. Bij Microlab kregen we gelijk twee bier in onze handen gedrukt. Ik zei tegen mijn compagnon: Dit is hem. Ha! Het is een mooie plek om onze klanten te ontvangen en er kunnen veel dingen. Onze missie is dat we van een verhaal een herinnering maken. Dat beloven we ook tijdens onze bombastische kick-off 10 februari, waar alle Microlabbers welkom zijn.


Handreiking Microlab

Jullie zijn goed in het ontwikkelen van je producten. Met onze positionering kunnen we helpen om qua marketing direct op topniveau te komen en heel snel definitief geen start-up meer te zijn. Klaar voor die sprint?

16 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page