
HOE POSITIONEER JE EEN MERK?
Een strakke positionering is noodzakelijk om een onvervangbare plek te krijgen in het leven van jouw klant. Het is dé manier om ervoor te zorgen dat je bedrijf impact maakt, dat je winstgevend(er) wordt en je toegevoegd spelplezier en duidelijkheid krijgt.
Maar hoe pak je dat aan?
We definiëren vier verschillende fases:
1: Definieer je bedrijfsuitdaging.
Wat is je strategie, wat zijn je doelstellingen en op welke manier kun je daar sturing aan geven?
2: Bouw het bedrijfsfundament.
Bedenk waarom je op aarde bent als bedrijf, hoe je de wedstrijd wilt winnen, wat je drie kernwaardes zijn, wat je doelgroep is, welke rol je speelt in hun leven en welke dingen bewijslast zijn om die rol te verkrijgen.
3: Wees 'spot on' en bBedenk hoe je een waardevolle culturele rol kan spelen bij je doelgroep.
Wat zijn de wensen en frustraties van je doelgroep? Hoe ziet hun belevingswereld eruit? Wat kun jij daaraan toevoegen?
4: Bedenk hoe je ervoor kunt zorgen dat je op lange termijn relevant blijft.
Hoe kun je ervoor zorgen dat je niet alleen nu relevant voor ze kunt zijn, maar ook over een paar maanden of zelfs over een aantal jaar. Als dát verhaal staat weet je dat je een sterk merk met een goed verhaal aan het bouwen bent. Kortom: je positionering.
Als je deze vier fases doorlopen hebt, is het tijd om dit tot leven te gaan brengen. Je maakt een goede start door driedingen te doen:
- Een exemplarische kick-off, waarin je in één keer voor alle interne en externe stakeholders duidelijk maakt wat je nieuwe positionering en verhaal is. Je zult zien dat dit een energie losmaakt waardoor alles makkelijker gaat lopen: je hebt 'eindelijk' een meetlat om het succes van alle projecten aan af te meten.
- De journey van jouw klant doorlopen en bekijken welke dingen je moet aanpassen om recht te doen aan je nieuwe positionering.
- Tijd geven. Een merk bouw je niet in één week tijd. Monitor de impact van alle aanpassingen bij je personeel, bij je klanten, in je journey en onder je stakeholders. Zie welke dingen je in gang hebt gezet en stuur alleen bij waar het fout dreigt te gaan.
Bij &Gagement koppelen we de positionering altijd aan business uitdagingen, zodat het voor jou al ondernemer ook kraakhelder is hoe dit gaat helpen om jouw specifieke probleem op te lossen of droom te verwezenlijken.
